onsdag 4 februari 2009

Another common illusion

Det är lätt att falla in i det illusionistiska tänkandet att andra människor är bättre än en själv. Man är så van att se sina egna talanger att man nästan kan bli "blind" för dem, men icke desto mindre finns de där. Det är viktigt att komma ihåg att vi alla representerar en del av det stora alltet. Alla är vi lika länkade till det, och tillsammans utgör vi den kosmiska själen. Steg ett heter inte avund, steg ett heter självaktning. När man respekterar sig själv och älskar sig själv just för det unikum man är, kan man tillåta sig att älska och beundra andra - utan att det förminskar ens eget jag. Tillsammans älskar vi det vackra i varandra, vi är mångfalden och den är fantastisk.



Det vi fruktar mest är inte att vara otillräckliga.Vår djupaste rädsla är att vi har omätliga krafter. Det är vårt ljus, inte vårt mörker, som skrämmer oss mest.


Vi frågar oss - skulle jag vara lysande, fantastisk, begåvad och förbluffande? Egentligen - hur kan vi undgå att vara det? Du är ett barn av Gud.


Världen är inte hjälpt av din småbarnslek. Det ligger inget stort i att krympa, så att andra människor i din närhet ska slippa känna sig osäkra.


Vi föddes att förverkliga Guds härlighet inom oss. Den finns inte bara i några av oss, den finns i alla. Och när vi låter vårt eget ljus skina, ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma. När vi befriat oss från vår egen rädsla, gör vår närvaro andra automatiskt fria.


Nelson Mandela, 1994

3 kommentarer:

  1. Jag har nu läst samtliga inlägg i denna blogg och måste säga att det du skriver är sällsynt insiktsfullt, ärligt och intelligent. Jag känner själv igen mig i många tankar och resonemang. Keep it up! // Prometheus

    SvaraRadera
  2. Ojsan...vad glad jag blir att någon förstår och uppskattar det jag skriver...:)

    SvaraRadera
  3. underbart....
    eller som edith södergran skrev som jag alltid bär med mig.
    "det anstår mig inte att göra mig mindre än vad jag är"
    ändå gör man det så ofta av rädsla att skrämma folk eller att framhäva sig själv.

    SvaraRadera